ångaren per brahe- sveriges titanic
det stora folknöjet
Det stora folknöjet föranleddes av en av vår nations mest tragiska olyckor. s/s Per Brahe förliste bara en vecka efter slutet på första världskriget och sex år efter Titanic katastrofen. Trots detta tog det fyra år innan fartyget kunde bärgas och därmed även kropparna som fanns kvar ombord.
Kvällen den 18 november lämnar S/S Per Brahe Gränna Hamn för att gå till Hästholmen. Vindstyrkan har då nått stormstyrka. Tidsschemat är pressat, ångaren rejält överlastad och besättningen slarvar med surrningen av de stora fruktmosfaten på däck. ”Går det inte på tok den här gången, går det aldrig på tok” lär kapten Boija ha sagt innan båten lägger ut. Med ombord finns 24 personer däribland konstnären John Bauer med sin familj. S/S Per Brahe når aldrig Hästholmen.
Katastrofen en nationell nyhet
Redan på morgonen står det klart att en fruktansvärd olycka inträffat under natten. Nyheten sprider sig snabbt över bygden och i hela landet. Spekulationer om orsaken sätts igång och den allmänna meningen är att båten varit illa och hårt lastad, Göta Kanal AB anses ytterst ansvariga. I december 1918 företar sig två dykare från Stockholm, F. Gillström och E. Lagerström, flera dykningar till vraket. De kan bekräfta att lasten förskjutits och troligtvis förorsakat haveriet. Per Brahe ligger på rätt köl med fören två meter högre än akterskeppet. Ringklockan hämtas upp från djupet men sen görs ingenting åt vraket på två år.
varsel & mytbildning
Legendbildningen kring katastrofen tar otroliga proportioner. Per Brahe blir ett sagoskepp. Rykten om att lasten innehåller väldiga pengasummor och vapen börjar spridas. Flera personer påstår sig ha fått aningar om en förestående fara och avstår från att följa med under olycksnatten. Dagen före olyckan befinner sig ett sällskap uppe på en höjd vid Gränna. Med fin utsikt över Vättern ser de ångaren. Någon pekar ut mot sjön och utropar: "Se där går Per Brahe!" men får till svar, att ångaren vid den tiden ligger i Jönköping. Alla ser fartyget som ångar framåt med god fart. Plötsligt sjunker det i djupet med aktern före och stäven några ögonblick pekande mot skyn och blir borta. Vid bärgningarna bekräftas att den troligtvis går under på detta sätt.
Många berättelser har lyft möjligheten att instängda passagerare överlevt några veckor tills dykarna steg ner i december. Myter om att de då skulle sett människor röra sig och chocken av denna skräckupplevelse gjorde att de inte berättade om det förrän långt efteråt. Att några passagerare överlevt katastrofen berättades också om i många år och än den ene och än den andre skulle ha setts på olika platser runt om i Världen. Inte minst Kapten Boija som anklagades för att ha tagit med skeppskassan.
första bärgningsförsöket
En f.d. dykare från Gränna, E.M Johansson släpper inte tanken på att vraket kan bärgas. Han satsar eget kapital och kontaktar den kände bärgningsexperten kapten Edlund i Neptunbolaget. Den 16 juli görs en förberedande nedstigning och en av lastens många symaskiner får se dagens ljus. Symaskinen testas och fungerar alldeles utmärkt. Fyndet blir en riksnyhet. Nu hittas också kvarlevorna efter fröken Velis Allard från Gränna. Varje större tidning i landet har en representant i Hästholmen
Men de detaljerade redogörelserna från vraket uteblir och istället får de nöja sig dykare Gustafsons ordstäv ”Pelle skall opp” som blir som en lösen i Hästholmen. Arbetet drar ut på tiden, de inhyrda galeasernas kaptener tröttnar och vänder hemåt. Pengarna är slut och höststormarna är på intåg. Detta ses direkt som ett dåligt omen.
Intresset ökar i Hästholmen och en andelsförening bildas som syftar till att bärga Per Brahe. I spetsen för andelsföreningen står några av samhällets mest kända och aktade personer. Föreningen beslutar att ta upp arbetet nästa år.
bärgningen - nu ska pelle opp!
De rent tekniska förberedelserna leds av andelsföreningens ordförande, byggmästaren K . Johansson från Ödeshög. Dykarna Ernst Lagerström och C . G. Bergmark från Stockholm engageras. Lagerström som varit nere redan 1918 var erfaren.
Onsdagen den 14 juni 1922 anländer två stadiga galeaser försedda med taljor och spelanordningar. Misslyckandet från tidigare försök gjorde att de nu var försedda med 48 linor som vardera bar en tyngd av 17,5 ton. Nu skulle det göras det ordentligt. Linorna skulle löpa runt fartygets botten och lyfta upp det som i en gunga. Under några dagar är det livlig aktivitet på olycksplatsen. Dykarna jobbar och symaskiner och annat gods förs upp. Den 2 juli lyckas man få förskeppet att lossa ur bottenleran. De närmaste dagarna lyfts fören ytterligare två meter och hoppet tänds att bärgningen skall lyckas. Men bakslaget kommer den 9-10 juli. Så här rapporterar Sven Jerring som var en av reportrarna på plats:
”De fällde inte humöret ens för det svåra slag, som drabbade dem natten mellan den 9 och 10 juli, det hotfullaste tillbudet under denna sommars bärgningshistoria. Söndagen den 9 var stämningen hoppfullare än någonsin, galeasernas lyftbryggor förstärkta genom dubbla spännbockar i för och akter, linor och block var i tadellös ordning och man var färdig för den avgörande uppgörelsen med Vättern. Vinden var sydostlig med obetydlig sjö. Sent på söndagskvällen började lyftningen, wirerna hämtades in sakta men säkert och tidigt på måndagsmorgonen var båten i det närmaste fri från bottnen. Blåsten friskade i, men man hade nu hunnit alltför långt för att vara hågad att ge upp i första taget. Våldsammare och våldsammare blev emellertid vinden och allt besvärligare sjöhävningen. Brisen gick över 06 i storm, stormen i tjutande orkan. Mellan 8 och 9 på morgonen blev situationen ohållbar. Det gällde bara att räddas, vad som räddas kunde”
Dagen efter var ryktesspridningen i full gång och telefon- och telegraflinjerna gick varma. Skulle bärgningen avbrytas nu? Var allt förlorat?
Andelsföreningen var bestämd. Nu mer än någonsin stod det klar att Per Brahe skall upp! En vecka efter stormnatten hade dykarna rett ut den trassliga härva av virar som befann sig på botten och bärgat de båda blocken, glädjande nog upptäckte de att akterskeppet lossnat. En stor pråm hade nu anslutit till de båda galeaserna. Fredagen den 21 juli kungjordes som den stora dagen.
Per Brahe febern och folknöjet
Det utbryter en febrig masshysteri över nyhetsrapporteringen och intresset kring Per Brahe. Varenda detalj rapporteras och skapar rubriker. Det är den lilla människans kamp mot det mäktiga Vättern.
Redan tidigt under bärgningen kan åskådareantalet överskrida tusental. Enligt rapportering ska uppemot 20 000 människor samlats i Hästholmen. Åskådare kommer från Sveriges alla län. Långa rader av tunga omnibussar parkerar här och var. Extratågen, vilka för en tid var att betrakta som mera ordinarie än extra, tar tusentals nyfikna till bärgningsplatsen. Klipporna vid stranden fyllds av folk med matsäckskorgar. Ingen vill gå miste av skådespelet. Många dröjer sig kvar och övernattar i tält eller under en buske.
”Kaffe, smörgåsar och läsk" Den skylten hänger på vartannat hus i Hästholmen. Vid hamnen blomstrar ett myllrande marknadsliv. Grosshandlare i kaffe, frukt, karameller, "glace" och läsk står överallt och stånden med pilsnerdricka serverar en ansenlig mängd till alla törstiga besökare.
Vid själva hamnen blir trängseln tidvis så riskabel, att ett större område spärras av. I ett magasin vid hamnen anordnas ett litet Per Brahe-museum. Trots att föremålen legat fyra år på botten är många i nyskick. Det fingras girigt på symaskiner, hinkar och livbåtar. En av symaskinerna knackas sönder och säljs för 1 kr biten. Tilltaget stoppas men det motbjudande är inte i första hand stölden, utan att dessa egendomliga souvenirer verkligen fann köpare! Roddbåtar tar ut passagerare till fartygen för 75 öre per person. Sven Jerring rapporterar vidare:
”Att komma upp på galeaserna går inte för en vanlig dödlig, stora ting stunda och ingen får vara i vägen . Byggmästaren Johansson för befälet med kraftig hand, ingen slipper ombord, som inte har där att göra . Ett exempel! En hyperelegant lyxmotorjakt drejar bi på något hundratals meters avstånd . Dess ägare ros över i en jolle och anser det tydligen som tämligen självklart, att han skall få taga sevärdigheterna i närmare betraktande. Nix! Härute och i detta ögonblick betyder en stenrik Stockholmsdirektör mindre än den enklaste man vid vinscharna - byggmästare Johansson gör en myndig, avvärjande gest och förklarar kategoriskt : "Hit kommer ingen! Vi ska lyfta Per Brahe!" Och med det beskedet får direktören snöpligen bege sig tillbaka till sin ägande "mahognylåda", som troligen representerar dubbla värdet av Per Brahe och bärgningsflottiljen tillsammans.”
Per Brahe ser dagens ljus
Nu är det dags. Allt är förberett. Per Brahe kommer att vila i sina linor som i en hängmatta. När som helst kan vinscharna sättas i rörelse. Det blir liv ombord. Femtio man får sina instruktioner och grupperar sig kring de olika spelen. På kvällen anländer ångaren Trafik från Hjo för att assistera. Haveristen har kommit så pass fri att propellerbladen skymtar ur leran. Strax före kl elva på kvällen släpper Per Brahe botten, galeaserna höjer sig upp ur vattnet som om de hade befriats från en stor tyngd. På fartygen hörs rungande hurrarop som besvaras av jublet från massorna på stranden. Åskådarna har troget hållit ut. Svenska flaggan hissas på Per Brahes masttopp.
Tidigt på lördagsmorgonen den 12 augusti inleds sista kapitlet i berättelsen om Per Brahes bärgning. Fem assisterande ångare är på plats: Nelly, Skattkärr, Nya Herrres; Vänern och Wille . Decimeter för decimeter stiger Per Brahe upp över vattenytan. Förstäv, fördäck, styr-, kaptens- och rökhytterna och till slut även akterdäck. Hurraropen skallar!
Efter bärgningen reparerades fartyget och sattes från och med 1924 åter i trafik – under namnet Östergyllen. Det kom att byta namn fler gånger, 1927 till Kallerö, 1928 till Ostkusten och slutligen 1929 till Åland II. Den trafikerade olika delar av Östersjön. 1959 skrotades fartyget och höggs upp.
De omkomna bärgas
Dykarna uttryckte upprepade gånger sin motvilja mot likbärgningen men reste inga krav på att slippa från detta ohyggliga arbete. Arbetet att identifiera liken var svårt då de flesta var oigenkännliga.
När de första liken bärgas reagerar inte åskådarna utan folkfesten pågår oförbrutet. Men i takt med att förstämningen hos bärgarna förändras, ändras också allmänhetens beteende. Kista efter kista bärs ut. Manskapet är djupt gripna. Dykarna som förut varit öppna och tillgängliga är tysta och slutna. Flaggan halas på halvstång varje gång ett nytt lik bärs ut.
Nu uppdagas också det ohyggliga förhållande som passagerarna utsatts för. De flesta liken hittas instängda i sina hytter. Däribland Ester Bauer med parets son i famnen. John Bauer hittas i yttertrappan där han sökt sig för att hämta hjälp men mötts av vattenmassorna. Dykarnas vittnesmål talar om att de aldrig sett maken till gods som lastats överallt. Rökhyttens dörr bär tydliga spår av att ha blivit utsatt för uppbrytningsförsök. Glasrutan är sönderslagen och handtaget avbrutet på utsidan. Hela dörren var utbänd nertill. De hade kämpat för sina liv.
De tio oidentifierade offren förs till Västra Tollstad kyrkogård där de begravs i en gemensam grav. Jordfästningen äger rum söndagen den 20 juli. Överallt vajar flaggor på halv stång och sätter sin prägel på hela Hästholmsbygden.
Text: Åse Wännerstam, artikeln publicerades i Runt Vättern magasinet 2022.