Kräftriket-resan

kraftburkSvalde, svalde igen och igen. Det här var väl inget att vara nervös inför? De har ju anställt mig för att jag är jag och för att de tror på mina idéer. Eller? Har jag lurat dem, jag kan väl inget om att vara projektledare, om Leader eller affärsutveckling av landsbygdsturism. Nej, Anna svälj igen och sätt på en bra låt i bilen.

Det blev Shining light med Annie Lennox. Det lugnade mina nerver och nu i efterhand kan jag skratta åt att jag var så nervös inför min allra första dag som projektledare på Leader-finansierade projektet Destination Kräftriket.

Första dagen handlade mest om att få allt material överlämnat, baxa in skrivbordet på mitt nya kontor, en fotografering inför en tidningsartikel och att börja fylla i Projektdagboken till Leader.

Jag heter Anna Österlund och mellan december 2011 och augusti 2013 var jag projektledare för Destination Kräftriket.

Klyschigt nog vill jag likna tiden i projektet vid en resa. En resa som började med fullständigt kaos i mitt huvud och som slutade med ett stilla lugn och en övertygelse om att jag gjort allt jag visste för ”mitt” projekt.

Resan som projektledare gav mig otaliga resor runt Vättern och ett antal även till konungarnas ö – Visingsö. På resan har jag mött många medresenärer, människor som brinner för sina verksamheter oavsett om det är mindre entreprenörer eller stora offentliga aktörer. Vättern har varit den gemensamma nämnaren och hon har varit en bra kamrat på resan. Hon har visat alla sina sidor, sina skiftande landskap, sitt eldiga humör och totala lugn, mörka djup och ljusa stränder ja precis det som hon visar varje dag. Hon har förresten fått se eller höra mina sidor också.

Idén med projektet var att marknadsföra allt det som Vätterbygden har att erbjuda, under ett och samma tak, inte kommun för kommun eller län för län. Jag har fått kämpa med att berätta att det är destinationsutveckling som projektet arbetar för, inte priser eller kvoter på kräftfiske.

viltboden

Bland det första jag gjorde var att träffa alla våra medlemmar. De som utgjorde föreningen Kräftriket och tillika de som jag skulle arbeta för att marknadsföra. Att få ta del av deras verksamheter, funderingar, drömmar och lade grunden till det som vi sedan arbetade för fram till projektslut.

Projektet sprudlade av idéer och det allra svåraste var att sålla ur vilka vi skulle fokusera på och sedan vilka som behövdes beslut fattas först.

En kärnfråga var HUR ska vi samla de erbjudanden som finns på en och samma plats och VEM skulle vara teknisk arrangör av dem? Vi diskuterade många olika lösningar och kom till slut fram till att projektet inte kunde vara tekniskt ansvarigt utan att detta uppdrag skulle handlas upp till någon som kunde det bättre. Sagt och gjort genomförde vi en miniupphandling som slutade med att Svecia Travels blev projektets tekniska arrangör och därigenom ansvariga för att i bokningssystemet Citybreak skapa attraktiva erbjudanden med våra medlemmar som bas.

appelodlingVi ville leverera och producera erbjudanden och material av mycket hög kvalitet. För att kunna göra det gäller det att ha duktiga människor runtomkring sig. Därför började vi bygga upp en bildbank med hjälp av en fotograf där såväl bilder på våra medlemmars verksamheter som Vätterns varierande årstider ingick. Vi tog in hjälp av en grafisk designer till våra tryckta material och att bygga en inbjudande hemsida. Det är nämligen min personliga åsikt att var och en ska fokusera på det just den personen är bra på och sedan ta hjälp av andra med det som just de är bra på.

Att ha en väl genomarbetad hemsida som visar upp vårt bokningsbara utbud blev verklighet tidigt 2013 och då var det äntligen dags att få visa upp Vättern för fler! Vi valde att ställa ut på Konfex-mässan i Göteborg samt cykelveckan i Motala som innefattar, Halv – Tjej – och Vätternrundan. Vi bjöd på godsaker som utgick från Vättern som kräftröra gjord på Vätternkräftor och jordgubbar som vuxit en stenkast från strandkanten. Det roligaste med mässorna var de reaktioner vi fick från boende runt Vättern, de var fascinerade av att det fanns så mycket att göra i deras egen hembygd! Från företagare fick vi responsen att Vättern har ett geografiskt bra läge – precis mellan Stockholm och Göteborg.

Ett projekt som pågått under en längre tid och som haft så många olika människor engagerade förtjänade också att få leva vidare efter det att projekttidens slut. Vi frågade återigen våra medlemmar om någon var intresserad av att överta och driva vidare det arbete som projektet initierat – vi fick napp direkt. En av våra egna medlemmar såg möjligheterna i destinationen Vättern och det är av precis den anledningen jag sitter och skriver detta blogginlägg. Kräftriket har gått från Leader-projekt till en del av ett befintligt företag med mycket goda framtidsutsikter där Svecia travels tillsammans med Runt Vättern tar fram bland annat denna hemsida och årets Runt Vättern-tidning med utgivning i april.

fyrdomsandKräftriket blev ett lyckat projekt då det omgavs av drivande människor som hade förmågan att sätta projektets bästa i första rummet och se hur destination Vättern kan komma att bli en av Sveriges främsta besöksmål.

Så varmt välkomna till Vättern. Och till Vättern vill jag säga tack för att du fortsatt låter mig ha dig som arbetsplats och inspirationskälla.

 

Anna Österlund
Redaktionsråd – Runt Vättern
Koordinator – Upplev Habo, Handel & Turism

 

 

Shares 0