Kärlek och ekologiskt hemligheten bakom den goda glassen

Efter förra årets utmärkelser Årets matentreprenör i Jönköpings län samt Årets Entreprenör i Gränna har det varit en omtumlande tid, berättar glassfabrikören Anders Ahlenius. Omsättningen har dubblerats och intresset för Grenna Glass har ökat märkbart. Och den som väl ätit den kan förstå framgången.

Det är så här äkta glass smakar, vilket också var anledningen till att företaget startade för sju år sen, berättar Anders Ahlenius. – Hemma i vår familj saknade vi en riktigt god glass och började experimentera oss fram med enbart naturliga råvaror utan tillsatser. Visst blir det lite mer arbete och kostar lite mer men det är det värt. Hemligheten bakom är kanske också att de använder ekologisk mjölk från en lokal bonde och ägg från lyckliga höns i Aneby. Grenna glass var från början ett familjeföretag, men nu är det bara mamma Gullan som hjälper till.

Festliga namn
Antalet återförsäljare ökar stadigt så glassen finns både i en del livsmedelsbutiker men framförallt i gårdsbutiker vilket är en medveten nisch, säger Anders Ahlenius, som verkar mån om att gynna det småskaliga och lokala. Namnen på glassarna är också festliga och väcker nyfikenhet – som Gammelfarfars gubbaglass, Pastorns bittra pistage, Fläderlätta citronkyssar och Kaffeflickornas frestelse. Vegansortimentet har namn som Backyard berries, Pistage, love & understanding och Vegan is the new black. Grenna glass är mycket glada över den positiva responsen och måna om kundernas reaktioner. Den som vill är välkommen in i butiken och det mysiga caféet i centrala Gränna för att diskutera eller kanske ge förslag på någon ny smak. – Vi experimenterar hela tiden, för det går att göra glass på i princip allt, säger Anders Ahlenius. Men kruxet är att det ska smaka gott också.. – En nyhet för i år är ärtor, vi får se om vi lyckas med det. Förra året var rabarberglassen en succé, men också beroende av tillgången. – Det är en hel del jobb med den, att rensa, hacka och koka ihop. Men smaken blir väldigt intressant med blandningen av syra och sötma.

Vill inte bli stor
Företaget har växt hela tiden och sysselsätter idag tre personer på vintern och tio på sommaren. – Vi tillverkar året runt, men på sommaren ökar efterfrågan och då är det fullt upp, så vi börjar förbereda på våren och har utökat våra frysutrymmen. Anders Ahlenius tycker det är roligt, men vill samtidigt inte bli för stor. – Det är en del av konceptet att vi inte vill bli för storskaliga, utan kunna bevara närheten i allt och personligheten i det vi gör. Vilken är din favorit-
smak? – Men det är ju som att fråga vilket som är ens favoritbarn! Det är omöjligt att svara på säger Anders Ahlenius, och konstaterar att det växlar vad som är favoriten.

TEXT: INGELI AALTO
FOTO: NOOR STUDIOS